نقش چای سیاه در بهداشت دهان

۱۳۹۹/۵/۱۴

نقش-چای-سیاه-در-سلامت-دهان-و-دندان

با توجه به تحقیقات صورت گرفته اخیر چای سیاه بر بهداشت کلی دهان موثر است. چای سیاه که رایجترین نوع چای می باشد، به جلوگیری از بوی بد دهان کمک می کند و سلامتی لثه و دندان ها را بهبود می بخشد.

با نوشیدن چای سیاه باکتری ها را از بین ببرید
با نوشیدن چای از دست باکتری های دهان راحت شوید. مشخص شده است که پلی فنول ها به عنوان یکی از عناصر کلیدی تشکیل دهنده چای، مانع رشد باکتری ها در دهان می شوند. نابودسازی باکتری ها در طول دوره 48 ساعته رشد نهفته رخ می دهد.
همچنین تحقیقات نشان داده اند که عناصر سازنده چای به از بین بردن بوی دهان کمک می کنند به این طریق که از عملکرد آنزیم هایی که در تولید سولفید هیدروژن به عنوان کاتالیزور نقش دارند که باعث ایجاد بوی بد دهان می شوند، جلوگیری می کنند.

از بین بردن عفونت های دهانی
چای سیاه از عفونت های دهانی مثل گلو درد و پوسیدگی دندان هم جلوگیری می کند. محققان دریافته اند که پلی فنول ها به همراه عصاره چای سبز از رشد باکتری ها جلوگیری می کنند. این ترکیبات وقتی که به خمیردندان و یا دهانشویه اضافه شدند تاثیرشان در مبارزه با عوامل میکروبی چند برابر شده است.
نظرسنجی های تصادفی گزارش داده اند که چای سیاه بروز پوسیدگی دندان را کاهش می دهد. چای منبع طبیعی فلوراید است پس به داشتن مینای دندان سالم کمک می کند.
همچنین تانن های موجود در چای سیاه جدای از مهار کردن عملکرد آمیلاز بزاق، از رشد باکتری های ایجاد کننده پلاک هم جلوگیری می کنند و اینگونه در پیشگیری از پوسیدگی ایفای نقش می کنند.
ترکیبات چای از قبیل تانن ها، کافئین، توکوفرول و کتیچین به بالا بردن مقاومت مینای دندان در برابر اسید معروف هستند و همراه شدنشان با فلوراید که قبلا اشاره شد یکی از اجزای تشکیل دهنده چای سیاه است تاثیرشان را افزایش می دهد.
مطالعات به این نتیجه رسیده اند که چای سیاه می تواند جایگزین مناسبی برای اکثر نوشیدنی های اسیدی که باعث پوسیدگی دندان ها می شوند، باشد.

چای سیاه بنوشید تا از سرطان دهان در امان باشید
چای سیاه در جلوگیری از ابتلا به سرطان دهان هم نقش دارد. کسانی که دارای ضایعات پیش سرطانی به نام لکوپلاکیای دهانی هستند می توانند با نوشیدن چای سیاه از خطر ابتلا به سرطان دهان بکاهند. بر اساس تحقیقاتی که توسط بنیاد ملی چای در هند انجام گرفت، پلی فنول های موجود در چای سیاه ممکن است تغییرات سرطان زای دی.ان.اِی مربوط به سلول های پوشش دهانی را معکوس کند.
لکوپلاکیای دهانی با لکه ها یا پلاک های سرسخت سفید رنگی در دهان مشخص می شوند.
چای سیاه اگر به همراه شیر مصرف شود میتواند منبع خوبی از کلسیم باشد. چای سیاه دارای مقادیری ویتامین های B2 و B6، منگنز، پتاسیم و روی است. با افزایش تحقیقات بیشتر بر روی فواید چای سیاه بیشتر آشکار می شود که اضافه کردن چای سیاه به زندگی روزانه مان می تواند برای سلامتیمان بسیار مفید باشد.
 

..