آیا شیر و چای را میتوان با یکدیگر مصرف کرد؟

۱۳۹۹/۵/۱۴

شیر-و-چای

اگر چای دوست داشته باشید احتمالا آن را به خاطر لذت نوشیدن چای مصرف می کنید و نه به خاطر فوایدش. بیش از 2 میلیارد نفر در جهان چای می نوشند و خیلی از آنها عادت دارند تا به فنجان چایشان شیر اضافه کنند.
خب این به ذائقه مربوط می شود ولی دانشمندان می گویند که شیر می تواند آن اثرات مفید چای بر سلامتمان را کاملا خنثی کند.

در چای چه چیزی وجود دارد؟
در حالیکه اکثر مردم چای را به خاطر اثر آرامش بخش آن می نوشند چای فواید زیادی برای سلامتی دارد که در فرهنگهای قدیمی از جمله چین و هند شناخته شده است.
چای عناصر فعالی دارد که برای سلامتی ما موثر است. بویژه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین است. مشخص شده است که چای سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و سطح قند خون را کنترل می کند، صدمات وارده به سلول ها را کاهش می دهد و از بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می کند.
اما اگر به چای شیر اضافه شود اثرات مفیدش بر روی سیستم عروقی از بین می رود.

شیر چگونه روی چای اثر می گذارد؟
در یک تحقیق کوچک که بر روی 16 زن سالم انجام گرفت، دانشمندان اثر چای و چای به همراه شیر را بر روی سیستم عروقی آنان مقایسه کردند. آنها دریافتند که چای باعث شل شدن رگ های خونی (بهبود اتساع جریان میانی) می شود اما چای با شیر اینطور نیست.
محققان معتقدند که محتملترین توضیح این است که کازئین، پروتئین موجود در شیر با کتیچین ها(مهمترین فلاونوئیدهای موجود در چای) ترکیب می شوند. جالب توجه است که آنها دریافتند که پروتئین های موجود در شیر سویا هم همین اثر را دارد.

..